تعمیر چیلر و 9 روش برای نگهداری از چیلرهای تراکمی

تعمیر چیلر
تعداد نظرات :0
آنچه در این مقاله میخوانید ..

تعمیر چیلر و 9 روش برای نگهداری از چیلرهای تراکمی

تعمیر چیلر هواخنک یا آب‌خنک و آشنایی با بهترین روش‌های نگهداری از چیلرهای تراکمی اهمیت زیادی دارد، زیرا چیلرهای تراکمی در صنایع مختلف نقش حیاتی ایفا می‌کنند و در تهویه مطبوع فضاهای مختلف با کاربری‌های متفاوت یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند. برای اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر چیلر، به‌کارگیری شیوه‌های تعمیر و نگهداری موثر، امری ضروری است.

در مقاله تعمیر چیلر و 9 روش برای نگهداری از چیلرهای تراکمی، 9 روش برتر برای نگهداری و تعمیر چیلر را بررسی خواهیم کرد، این موارد کمک می‌کنند تا کارایی چیلر افزایش پیدا کند، دفعات تعمیر چیلر به حداقل برسد و طول عمر قطعات چیلر نیز افزایش پیدا کند.

آشنایی با چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی، سیستم‌های خنک‌کننده‌ای هستند که از طریق جابه‌جایی هوای گرم موجود با هوای سرد تولیدی، دمای محیط را پایین می‌آورند. چیلرهای تراکمی از اجزای مختلفی از جمله کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن، مدار برق و گاز مبرد تشکیل شده‌اند. وظیفه اصلی چیلر حذف گرما و حفظ دمای کنترل شده برای تهویه مطبوع محیط است.

  1. پیشگیری از تعمیر چیلر با بازدیدهای دوره‌ای و تمیز کردن منظم

تعمیر چیلر و نگهداری

همواره چیلر را از نظر نشتی گاز، فرسودگی قطعات و علائم خوردگی بررسی کنید

بازدیدهای منظم برای تشخیص عوامل احتمالی در صدمه دیدن چیلر قبل از تشدید این عوامل، بسیار مهم است. همواره چیلر را از نظر نشتی گاز، فرسودگی قطعات و علائم خوردگی بررسی کنید تا گرفتار تعمیر چیلر نشوید. کویل‌های کندانسور و اواپراتور را تمیز کنید تا کثیفی، مواد زائد و رسوبات معدنی که می توانند مانع انتقال حرارت شوند از داخل دستگاه پاک شوند.

 تمیز کردن مناسب کارایی را بهبود می بخشد و از فشار غیر ضروری به چیلر جلوگیری می‌کند و نیاز به تعمیر چیلر را هم به تعویق می‌اندازد.
  1. بررسی وضعیت مبرد چیلر

تعمیر چیلر و نگهداری

کاهش سطح مبرد چیلر، راندمان سرمایشی چیلر را کاهش می‌دهد

توجه به وضعیت کمی و کیفی مبرد برای عملکرد بهینه چیلر حیاتی است. فشار و دمای مبرد را به طور مرتب کنترل کنید و  امکان نشتی مبرد از چیلر را بررسی کنید. کاهش سطح مبرد چیلر، راندمان سرمایشی چیلر را کاهش می‌دهد و از طریق افزایش فشار کاری کمپرسور چیلر، احتمال تعمیر چیلر را افزایش می‌دهد.

  1. اطمینان از گردش مناسب هوا

تعمیر چیلر و نگهداری

وجود اشکال در گردش هوا در محل نصب چیلر، دستیابی به ظرفیت واقعی چیلر را دچار مشکل می‌کند

گردش مناسب هوا برای انتقال درست حرارت دما در چیلر به خصوص چیلرهای هواخنک ضروری است. فیلترهای هوای چیلر را به طور مرتب بررسی و تمیز کنید و مطمئن شوید که آنها عاری از گرد و غبار و مواد زائداند. هر گونه مانع احتمالی در محل نصب چیلر، مانند پوشش گیاهی یا تجهیزات موجود را جابه‌جا کنید تا گردش هوا به درستی انجام شود. وجود اشکال در گردش هوا در محل نصب چیلر، دستیابی به ظرفیت واقعی چیلر را دچار مشکل می‌کند و مصرف انرژی چیلر را نیز افزایش می‌دهد.

  1. روغن‌کاری قطعات، بازدید تسمه‌ها و اجتناب از تعمیر چیلر

تعمیر چیلر و نگهداری

دستورالعمل‌های شرکت تولیدکننده‌ی چیلر برای فواصل مناسب روغن‌کاری را دنبال کنید

قطعات چیلر هواخنک مانند فن‌ها و موتورها برای راندمان بالای کاری، به روغن‌کاری مناسب و تسمه‌های سالم متکی هستند. دستورالعمل‌های شرکت تولیدکننده‌ی چیلر برای فواصل مناسب روغن‌کاری را دنبال کنید و از تولیدات استاندارد و توصیه شده برای این منظور استفاده کنید.

تسمه‌ها را از نظر احتمال فرسایش و یا از دست دادن قدرت کشش مناسب بررسی کنید و در صورت لزوم به عنوان یکی از موارد تعمیر چیلر مجددا تنظیم کنید. نگهداری صحیح این قطعات، پیشگیری از پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر چیلر را تضمین می‌کند.

  1. بازدید دوره‌ای و منظم کویل کندانسور چیلر

تعمیر چیلر و نگهداری

برای اطمینان از تمیز شدن کامل چیلر هواخنک، برای این منظور از محلول‌های مخصوص شست‌وشوی کویل و برس‌های مناسب استفاده کنید.

کویل‌های کندانسور چیلر برای دفع حرارت بسیار مهم‌اند. کویل‌های کندانسور را به طور مرتب تمیز کنید تا کثیفی، مواد زائد و … از بین برود. برای اطمینان از تمیز شدن کامل چیلر هواخنک، برای این منظور از محلول‌های مخصوص شست‌وشوی کویل و برس‌های مناسب استفاده کنید.

گرفتگی یا کثیف شدن کویل‌های کندانسور انتقال حرارت را محدود می‌کند، راندمان چیلر را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه باعث خرابی کمپرسور شده و احتمال نیاز به تعمیر چیلر را بالا می‌برد.
  1. نگهداری از پره‌ها و موتورهای فن

تعمیر چیلر و نگهداری

پره‌های فن چیلر را به طور مرتب از نظر آسیب یا عدم تعادل بازرسی کنید و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر کنید.

عملکرد درست پره‌ها و موتورهای فن چیلر برای گردش هوا و کاهش دما توسط چیلر حیاتی‌اند. پره‌های فن چیلر را به طور مرتب از نظر آسیب یا عدم تعادل بازرسی کنید و در صورت نیاز تعویض یا تعمیر کنید. مطمئن شوید که موتورهای فن به اندازه کافی روغن‌کاری شده‌اند و هرگونه نشانه‌ای از سایش یا گرم شدن بیش از حد را بررسی کنید. پره‌های فن یا موتور معیوب، از جمله عواملی‌اند که تعمیر چیلر را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند.

  1. بررسی تابلو برق و سیم‌کشی چیلر

تعمیر چیلر و نگهداری

اتصالات شل یا فرسوده ‌شده، سیم‌کشی آسیب دیده و قطعات الکتریکی معیوب چیلر را بررسی کنید.

بازدید و اطمینان از درست بودن اتصالات سیم‌کشی برای جلوگیری از قطعی‌های احتمالی و پیشگیری از حوادث، بسیار مهم است. اتصالات شل یا فرسوده ‌شده، سیم‌کشی آسیب دیده و قطعات الکتریکی معیوب را بررسی کنید. اتصالات شل شده را ایمن کنید و قطعات آسیب دیده را سریعاً تعویض کنید. تعمیر و نگهداری صحیح تابلو برق چیلر خطر خرابی و احتمال تعمیر چیلر را کاهش می دهد.

  1. تصفیه آب و کنترل آب کندانسور

تعمیر چیلر و نگهداری

اجرای یک برنامه جامع تصفیه آب برای جلوگیری از تجمع رسوب در چیلر ضروری است.

در چیلرهای آب‌خنک تصفیه آب و کنترل آب کندانسور بسیار مهم است. کیفیت آب، سطح pH و سایر ترکیبات شیمیایی آب را به طور منظم کنترل کنید. اجرای یک برنامه جامع تصفیه آب برای جلوگیری از تجمع رسوب، خوردگی قطعات و رشد آلودگی‌های بیولوژیکی و میکروبی ضروری است.

کنترل کیفیت آب ورودی به کندانسور چیلر، نه تنها راندمان چیلر را بالا می‌برد، بلکه احتمال خرابی و تعمیر چیلر را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

  1. نگهداری سوابق و برنامه‌های مراقبتی موجود

تعمیر چیلر و نگهداری

حفظ سوابق دقیق تعمیر و نگهداری چیلر برای پیگیری‌های آتی عملکرد چیلر ضروری است.

حفظ سوابق دقیق تعمیر و نگهداری چیلر برای پیگیری‌های آتی عملکرد چیلر و تشخیص الگوها خطای پرتکرار ضروری است. بنابراین با توجه به راهنمایی‌های تولیدکننده‌ی چیلر و تجهیزات استفاده شده، برنامه بازدید و نگهداری چیلر را اجرا کنید.

راه‌های پیشگیری از تعمیر چیلر در یک نگاه

بازدید و نگهداری مناسب از دستگاه چیلر، برای به حداکثر رساندن راندمان چیلر، به حداقل رساندن دفعات تعمیر چیلر و افزایش طول عمر تجهیزات دستگاه حیاتی است. با پیروی از روش‌های ذکر شده در بالا، از جمله بازرسی‌های منظم، تمیز کردن، بررسی سطح مبرد، اطمینان از گردش هوای مناسب و سلامت اجزای مختلف دستگاه، کارآیی چیلر افزیش پیدا می‌کند.

سؤالات متداول در رابطه با تعمیر چیلر

س: هر چند وقت یکبار باید کویل‌های کندانسور چیلر خود را تمیز کنیم؟

پاسخ: تمیز کردن کویل‌های کندانسور حداقل دو بار در سال توصیه می‌شود، اما ممکن است متناسب با محل نصب چیلر و میزان و نحوه‌ی استفاده از چیلر، متفاوت باشد.

س: آیا می توان از هر نوع روغنی، برای روغن‌کاری موتورهای فن چیلر خود استفاده کنیم؟

پاسخ: به منظور اطمینان از جلوگیری از آسیب دیدن موتورها، توصیه می‌شود برای این منظور از برندهای مورد تأیید شرکت سازنده‌ی چیلر استفاده شود.

س: کاهش سطح مبرد در چیلرهای هواخنک چه پیامدهایی خواهد داشت؟

پاسخ: کاهش سطح مبرد چیلر هواخنک، به کاهش راندمان چیلر، افزایش مصرف انرژی و در معرض آسیب قرار گرفتن کمپرسور، منجر می‌شود.

س: چگونه می‌توان گردش هوای محیط توسط چیلر هوا خنک را بهبود داد؟

پاسخ: هر گونه مانع مانند پوشش گیاهی یا تجهیزات اضافی را از نزدیکی محل نصب چیلر جابه‌جا کنید و فیلترهای چیلر را به طور مرتب تمیز و تعویض کنید تا گردش هوا مناسب باشد.

س: آیا استخدام یک استادکار برای تعمیر و نگهداری چیلر ضروری است؟

پاسخ: اگر چه برخی از وظایف تعمیر و نگهداری چیلر، پیچیدگی فنی خاصی ندارد، اما توصیه می‌شود برای تعمیر چیلر و نگهداری قطعات پیچیده‌تر دستگاه، از مشورت استادکار حرفه‌ای استفاده شود.

شرکت مبنا پیشگام در کیفیت و متمایز در خدمات

تعمیر چیلر و نگهداری

شرکت مبنا بیش از دو دهه است که به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو ایرانی در زمینه‌ی سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع فعالیت می‌کند.

شرکت مبنا تولیدکننده‌ی طیف متنوعی از چیلرهای تراکمی هواخنک و آب‌خنک با برند راتا، بیش از دو دهه است که به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو ایرانی در زمینه‌ی سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع فعالیت می‌کند. برای خرید چیلر هواخنک و آب‌خنک راتا تولید شرکت مبنا و آگاهی از شرایط خدمات پس از فروش چیلرهای هواخنک و آب‌خنک راتا با واحد فروش و بازاریابی شرکت مبنا تماس بگیرید.

منبع: amcon.com ؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *