خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا
تعداد نظرات :0
آنچه در این مقاله میخوانید ..

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری

خرید دیگ موتورخانه همان بهانه‌ای است که سبب می‌شود تا سراغ کاتالوگ محصولات شرکت‌های تهویه مطبوع و تأسیسات برویم و جداول ظرفیت‌های مختلف دیگ‌های موتورخانه یا بویلرهای معرفی شده در کاتالوگ‌ها را بالا و پایین کنیم؟

حال سؤال اینجاست که هنگام خرید دیگ موتورخانه، بهتر است به کدام فاکتورها توجه داشته باشیم؟

در حوزه‌ی تأسیسات، موتورخانه، در دسته‌ی سیستم‌های حرارت مرکزی دسته‌بندی می‌شود، البته سیستم حرارت مرکزی که خود شامل اجزای زیر خواهد بود:

  • دیگ
  • مشعل
  • پمپ
  • سیستم لوله‌کشی
  • مبدل‌های حرارتی

هنگام خرید دیگ موتورخانه باید به این نکته توجه داشت که دیگ در کنار مشعل، پمپ، ساختار لوله‌کشی و مبدل‌های حرارتی وظیفه‌ی اصلی تأمین گرمایش (بار حرارتی ساختمان) و تأمین آب گرم مصرفی ساختمان را بر عهده دارد.

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا

خرید دیگ موتورخانه و آشنایی با وظایف بویلر

دیگ موتورخانه، وظیفه‌ی انتقال حرارت تولید شده توسط مشعل را به عنصر ناقل حرارت بر عهده دارد. البته متناسب با نوع دیگ، امکان انتخاب میان دیگ چدنی و دیگ چگالشی وجود دارد، که هر دو از آب گرم به عنوان ناقل حرارت، برای تأمین گرمایش و آب مصرفی استفاده می‌کنند.

در دسته‌بندی دیگر، در صورتی که به جای آب گرم از بخار به عنوان ناقل حرارت استفاده کنیم، دیگ موتورخانه از نوع دیگ‌های بخار خواهد بود.

هنگام خرید دیگ موتورخانه، باید به این نکته نیز توجه داشت که دیگ‌های چگالشی به عنوان نسل جدید بویلرهای موتورخانه، در بازار ایران به دو شکل آلومینیومی و استیل قابل تهیه‌اند که بویلرهای چگالشی استیل به دلیل کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت، با مشکلاتی مواجه‌اند.

برای آشنایی بیشتر با مشکلات دیگ‌های استیل و مقایسه این نوع دیگ‌ها با بویلرهای چگالشی آلومینیومی، به مقاله مقایسه مبدل حرارتی آلومینیومی با استنلس استیل و بویلرهای چگالشی مراجعه کنید.

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا

خرید دیگ موتورخانه برای ساختمان نوساز یا پروژه‌ی بازسازی

هنگام خرید دیگ موتورخانه توجه به این نکته مهم است که آیا قرار است دیگ قدیمی موتورخانه با دیگی جدید جایگزین شود یا اینکه نیاز است تا برای تأسیسات ساختمانی نوساز، موتورخانه‌ای جدید، تجهیز شود. هر کدام از این شرایط نیازمندی‌‎ها و اقتضائات خاص خود را دارد که باید به آن‌ها توجه داشت.

به عنوان نمونه نوسازی موتورخانه‌ی قدیمی، این سؤال را پیش می‌کشد که آیا نیازمند ایجاد تغییرات در مدل و ظرفیت‌های دیگ‌های موجود هستیم، یا می‌توانیم با جایگزینی دیگ چدنی مستهلک موجود، با بویلری جدید، مشکلات را برطرف کرد.

گاهی اوقات به دلیل اینکه کارفرما ترجیح می‌دهد تا در زمان خرید دیگ موتورخانه، تغییری در سایر قسمت‌های تأسیسات ساختمان، از قبیل سیستم لوله‌کشی، مشعل یا پمپ ندهد، تصمیم به جایگزینی سیستم موجود با دیگی جدید اما از همان نوع و ظرفیت قبل، می‌گیرد.

اما این موضوع در رابطه با ساختمان‌های نوساز، صدق نمی‌کند و در این پروژه‌ها دست کارفرما باز است تا مطابق الزامات و نیازمندی‌های پروژه، بدون هیچگونه محدودیتی، بهترین سیستم موجود را انتخاب کند.

در مورد پروژه‌های بازسازی باید به این نکته نیز توجه داشت که صرفه‌جویی در هزینه‌های کوتاه مدت الزاما در بلند مدت نیز، تصمیمی اقتصادی نخواهد بود و گاهی اوقات برای اجتناب از هزینه‌های سربار در آینده بهتر است تا وضعیت لوله‌کشی، مشعل و پمپ را نیز هنگام خرید دیگ موتورخانه تغییر دهیم.

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا

خرید دیگ موتورخانه و صرفه‌جویی در هزینه‌ی گاز مصرفی؛

تا چند سال پیش در بازار تأسیسات ایران، مسأله‌ی مصرف انرژی و محاسبه‌ی هزینه‌های قبوض گاز و برق، از جمله آخرین نکاتی بود که هنگام خرید دیگ موتورخانه ذهن خریدار را به خود مشغول می‌کرد، اما در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر هزینه‌های قبوض، به خصوص قبض گاز و تهدید مشترکان پر مصرف به قطع گاز، میزان مصرف گاز موتورخانه و سیستم حرارت مرکزی ساختمان به یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم‌گیری برای خرید دیگ موتورخانه تبدیل شده است.

خرید دیگ موتورخانه و انتخاب میان بویلر چگالشی و دیگ‌های چدنی؛

درست است که در شرایط اقتصادی کنونی، قیمت دیگ موتورخانه برای خریدارانی که قصد تجهیز یا نوسازی ساختمانی را دارند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما باید توجه داشت که قیمت دیگ موتورخانه تنها در در قیمت خرید این دستگاه هنگام نصب، خلاصه نمی‌شود و برای تأسیساتی مشابه تجهیزات موتورخانه که قرار است عمر کاری نسبتا بالا، استهلاک تقریبا کم و مصرف گازی قابل قبول داشته باشند، هزینه‌های انرژی مصرفی و مراقبت و نگهداری، نیز به همان اندازه‌ی قیمت دیگ موتورخانه مهم است.

برای آشنایی با تکنولوژی و مزیت‌های بویلرهای چگالشی، ابتدا به ساکن لازم است تا عملکرد دیگ‌های چدنی و سنتی را بررسی کنیم.

خرید دیگ موتورخانه سنتی و گرمای از دست رفته؛

به طور کلی دیگ موتورخانه سنتی، در بهترین حالت و شرایط، فقط امکان بهره‌گیری از گرمای محسوس سوخت را دارد و نهایتا راندمانی 82 درصدی خواهد داشت.

البته تقریبا دستیابی به راندمان 82 درصدی برای دیگ موتورخانه‌های سنتی آرزویی تقریبا محال است و عموما کارآیی سالانه‌ی موتورخانه‌های سنتی پایین‌تر یا در حدود 70 درصد است.

شیوه‌ی کار در موتورخانه‌های سنتی به این صورت است که متناسب با راندمان مبدل حرارتی، بخشی از گرمای محسوس سوخت به آب منتقل می‌شود و قسمتی از گرمای محسوس نیز که موفق نشده به آب منتقل شود به همراه تمامی گرمای نهان از طریق دودکش به محیط بیرون تخلیه می‌گردد.

درواقع بخش قابل توجهی از هزینه‌های پرداختی برای گاز مصرفی در موتورخانه‌های سنتی، به همراه آلاینده‌های ناشی از احتراق، از طریق دودکش موتورخانه، دود می‌شوند و به هوا می‌روند.

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا

خرید بویلر چگالشی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

تکنولوژی بویلرهای چگالشی در مقایسه با دیگ‌های چدنی موتورخانه‌های سنتی، به این صورت است که با کاهش دمای گازهای خروجی از دودکش و بروز میعان، راندمان بویلر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بویلرهای چگالشی نیز، چندین نسل مختلف از فناوری و تکنولوژی را در بر می‌گیرند، آخرین نسل از بویلرهای چگالشی به بویلرهای چگالشی با آلیاژ آلومینیوم-سیلیکون اختصاص دارد، بویلرهای چگالشی آلومینیوم- سیلیکونی در مقابل خوردگی ناشی از میعان گازهای تولیدی بسیار مقاوم هستند و کم‌تر دچار مشکل می‌شوند. ناچیز بودن تلفات حرارتی و تشعشعی از بدنه‌ی بویلرهای چگالشی آلومینیومی سیلیکونی و استفاده از مبدل حرارتی با راندمان بسیار بالا جهت استحصال تمامی گرمای محسوس سوخت و گرمای نهان موجود در بخار آب، سبب شده تا راندمان بویلرهای چگالشی آلومینیوم-سیلیکونی به 110 درصد نیز برسد.

خرید بویلر چگالشی و صرفه‌جویی در فضای معماری

در دیگ‌های موتورخانه، کاهش دمای گازهای خروجی به معنای استفاده از دودکش باریک‌تر است، در واقع یکی از عواملی که استفاده از دودکش‌های قطور در ساختمان‌های چند واحدی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، دمای بالای گازهایی است که در نتیجه‌ی فرآیند احتراق مشعل دیگ موتورخانه‌ی سنتی تولید می‌شوند.

بدیهی است این دودکش‌های قطور حجم قابل توجهی از فضای ساختمان را به خود اختصاص می‌دهند و امکان استفاده‌ی بهینه از تمامی مساحت فضای موجود، آن هم در بازاری که هر متر مربع زیربنای ساختمان، ارزش بسیار زیادی دارد را از میان می‌برد.

در مقابل دمای پایین دود خروجی از دودکش بویلر چگالشی آلومینیوم سیلیکونی هم قطر دودکش این بویلرها را کاهش می‌دهد، هم امکان استفاده از دودکش پلاستیکی را فراهم می‌کند.

خرید دیگ چگالشی با مبدل حرارتی آلومینیوم -سیلیکونی یا استنلس استیل؟

مبدل‌های حرارتی از جنس فولاد یا استنلس استیل دارای قطعات جوشکاری و پرسکاری شده در نواحی حساس بویلر یا دیگ هستند، همین نکته امکان بهره‌برداری از بویلر را با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌کند.

چرا که یکی از عوامل اصلی راندمان بالای بویلرهای چگالشی ایجاد تغییر در دمای گازهای ناشی از احتراق، (تا رسیدن به دمای نقطه‌ی شبنم) است. همین تغییرات دمایی سبب ایجاد تنش در مواد اجزای تشکیل‌دهنده‌ی دیگ چگالشی می‌شود.

حال اگر مبدل حرارتی دیگ یا بویلر چگالشی از جنس استنلس استیل و دارای قطعات جوشکاری و پرسکاری باشد، نواحی جوش یا پرس شده، به سرعت صدمه و آسیب می‌بینند و دیگ چگالشی به علت برخورد میعانات اسیدی، تضعیف می‌شود.

در مقابل، مبدل حرارتی آلومینیوم سیلیکونی دارای ضخامت یکنواخت در تمام نقاط، بدون درز و جوش است و از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. بنابراین سطوح بدون درز و جوش مبدل‌های آلومینیوم- سیلیکون عامل مهم برتری مبدل‌های آلومینیومی نسبت به دیگ‌های چگالشی با مبدل حرارتی استنلس استیل یا فولادی هستند.

خرید دیگ موتورخانه و عوامل مؤثر | خرید بویلر چگالشی راتا

خرید دیگ چگالشی راتا با مبدل حرارتی آلومینیوم سیلیکون از شرکت مبنا

شرکت مبنا اولین شرکت فعال در حوزه‌ی تهویه مطبوع و تأسیسات بود که بویلرهای چگالشی با مبدل حرارتی آلومینیوم سیلیکون را به بازار ایران عرضه کرد و چند سالی است که بویلر چگالشی آلومینیوم سیلیکون راتا را در کشور تولید و ارائه می‌کند.

استفاده از فرآیند چگالش برای تأمین گرمایش و آب گرم مصرفی و استفاده از مبدل حرارتی آلومینیوم سیلیکون در کنار مشعل‌های مدولار پریمیکس، همگی از جمله عواملی است که خرید دیگ چگالشی آلومینیومی راتا را به یکی از مقرون به صرفه‌ترین انتخاب‌های ممکن برای سیستم حرارت مرکزی ساختمان تبدیل می‌کند.

برای انجام مشاوره‌های فنی، راهنمایی در زمینه‌ی انتخاب ظرفیت مناسب هنگام خرید دیگ چگالشی و ثبت سفارش بویلر چگالشی راتا با واحد فروش و بازاریابی شرکت مبنا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *