خرابی کمپرسور چیلر تراکمی و راه‌های حل مشکل

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی و راه‌های حل مشکل

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی و راه‌های حل مشکل
تعداد نظرات :0
آنچه در این مقاله میخوانید ..

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی و راه‌های حل مشکل

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی از جمله عواملی است که ممکن است هزینه‌های بالایی به ساکنان ساختمان‌هایی وارد می‌کند که از این سیستم تأمین سرمایش استفاده می‌کنند. بنابراین آشنایی با برخی از دلایل خرابی کمپرسور چیلر تراکمی و راهکارهای حل این مشکل، از پرداخت هزینه‌های گزاف بابت تعمیرات در آینده جلوگیری خواهد کرد.

در این مطلب قصد داریم تا درباره‌ی برخی از مشکلاتی سخن بگوییم که ممکن است کارکرد مطلوب کمپرسور چیلر را دچار مشکل کنند و یا اینکه منجر به سوختن و از کار افتادن کمپرسور شوند. با توجه به نقش حیاتی کمپرسور در چیلرهای تراکمی، مراقبت و نگهداری از این قطعات در برابر خطرات احتمالی، در بهبود کارآیی و راندمان چیلر، بسیار مهم است.

خرابی کمپرسور چیلر به دلیل مهاجرت روغن به کمپرسور

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

در نتیجه فعالیت بیش از حد نیاز کمپرسور، نیروی هیدرولیک غیر طبیعی در کمپرسور چیلر ایجاد می‌شود و به کمپرسور خسارت وارد می‌کند.

به پدیده مهاجرت روغن به کمپرسور، اصطلاحا ضربه مایع نیز گفته می‌شود. این پدیده عموما زمانی رخ می‌دهد که به علت زیاد بودن روغن یا مایع مبرد در کمپرسور، این قسمت از چیلر مجبور می‌شود تا برای انتقال مایع مبرد، فعالیت بیشتری داشته باشد.

در نتیجه فعالیت بیش از حد نیاز کمپرسور، نیروی هیدرولیک غیر طبیعی در کمپرسور چیلر ایجاد می‌شود و ضربه و خسارت قابل توجهی به کمپرسور وارد می‌کند. پدیده‌ی ضربه مایع مبرد اغلب یا در زمان استارت و راه‌اندازی چیلر و یا هنگام دیفراست در چیلرهایی اتفاق می‌افتد که به شیر معکوس کننده مجهزاند. در میان انواع مختلف کمپرسور چیلر، کمپرسورهای اسکرول، مقاومت بیشتری در مقابله با پدیده‌ی ضربه مایع دارند.

دلایل خرابی کمپرسور چیلر تراکمی به دلیل مشکل مهاجرت روغن

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

مهاجرت روغن به دلایل مختلفی سبب بروز مشکل در کمپرسور می‌شود.

  1. افزایش حجم گاز مبرد چیلر به بیشتر از حد مجاز تعریف شده
  2. خنک کردن بیش از حد نیاز کندانسور چیلر
  3. خرابی شیر انبساط چیلر (گشاد شدن سوزن شیر انبساط یا انتخاب ظرفیت اشتباه برای شیر)
  4. روشن کردن چیلر در فصل زمستان
  5. کثیف شدن و وجود مواد زائد در اواپراتور چیلر

چرا کمپرسور چیلر بیش از حد گرم می‌شود؟

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

زمانی که کمپرسور بیش از حد گرم شود و در دمای بالاتر از حد مجاز کار کند، روغن موجود در کمپرسور تجزیه می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

گرم شدن بیش از حد، از جمله عواملی است که خرابی کمپرسور را به دنبال خواهد داشت. زمانی که کمپرسور بیش از حد گرم شود و در دمای بالاتر از حد مجاز کار کند، روغن موجود در کمپرسور تجزیه می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد، در این وضعیت روغن کمپرسور کربنیزه شده و به جداره داخلی سیکل کمپرسور می‌چسبد.

برندهای معتبر تولید کمپرسور در سطح جهانی نظیر کوپلند و کریر، پیشنهاد می‌کنند تا دمای کمپرسور از حداکثر 148 درجه سانتیگراد بالاتر نباشد.

چگونه دمای قطعات داخلی کمپرسور را اندازه‌گیری کنیم؟

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

در حین کار کمپرسور چیلر، ، امکان اندازه‌گیری دمای قطعات داخلی کمپرسور وجود ندارد، در این وضعیت می‌توان دمای گاز را در فاصله‌ی 15 سانتی‌متری از شیر رانش کمپرسور اندازه‌گیری کرد.

واضح است در حین کار کمپرسور چیلر، امکان اندازه‌گیری دمای قطعات داخلی کمپرسور وجود ندارد، در این وضعیت می‌توان دمای گاز را در فاصله‌ی 15 سانتی‌متری از شیر رانش کمپرسور اندازه‌گیری کرد، باید توجه داشت که دمای حاصل، همیشه 10 تا 25 درجه سانتیگراد از دمای قطعات متحرک پایین‌تر خواهد بود.

چه دمایی باعث خرابی کمپرسور چیلر تراکمی می‌شود؟

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

دمای 125 درجه سانتیگراد نیز، دمای بالا و خطرناکی محسوب می‌شود و خروجی کمپرسور چیلر نباید در این دما قرار داشته باشد.

در صورتی که دمای محاسبه شده در فاصله‌ی 15 سانتی‌متری از خروجی رانش کمپرسور، 135 درجه سانتیگراد باشد، وضعیت کمپرسور بسیار بحرانی خواهد بود و به احتمال بسیار زیاد، کمپرسور در این شرایط خواهد سوخت. دمای 125 درجه سانتیگراد نیز، دمای بالا و خطرناکی محسوب می‌شود و خروجی کمپرسور چیلر نباید در این دما قرار داشته باشد. کارکرد دستگاه در این دما به مدت طولانی منجر به آسیب جدی به کمپرسور خواهد شد و بهتر است از قرار دادن کمپرسور در این دما اجتناب شود.

چه دمایی از خرابی کمپرسور چیلر تراکمی جلوگیری می‌کند؟

حداکثر دمای مطلوبی که برای فعالیت قطعات داخلی کمپرسور پیشنهاد می‌شود، 107 درجه سانتی‌گراد است و کمپرسور چیلر تراکمی در دمایی کم‌تر از این درجه به دور از هرگونه خرابی به کار خود ادامه خواهد داد.

علل اصلی بالا بودن دمای کمپرسور چیست؟

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

ایراد در سیستم روغن‌کاری کمپرسور چیلر یا بروز مشکل در کلید کنترل فشار روغن، ممکن است موجب بالا رفتن دمای کمپرسور شود.

  1. بالا بودن میزان سوپرهیت یا به عبارت دیگر بالا بودن دمای گاز برگشتی به کمپرسور چیلر سبب می‌شود تا گاز داغ ظرفیت کافی برای جذب گرما از قطعات کمپرسور را از دست بدهد و در نتیجه دمای کمپرسور افزایش پیدا کند.
  2. وجود ایراد در سیستم روغن‌کاری کمپرسور چیلر یا بروز مشکل در کلید کنترل فشار روغن
  3. بالا رفتن نسبت تراکم کمپرسور به دلیل وجود هوا در سیکل تبرید یا کثیف بودن کندانسور چیلر
  4. افزایش آمپر مصرفی کمپرسور به دلیل پایین بودن ولتاژ فازهای مدار چیلر و افزایش دمای کمپرسور
  5. عدم امکان تبادل مناسب حرارت دما با محیط، در شرایطی که دمای محیط اطراف بسیار بالا باشد.
  6. شارژ اضافه و بیش از حد مبرد در سیکل تبرید

 چیلرهای تراکمی هواخنک و آب‌خنک راتا تولید شرکت مبنا

خرابی کمپرسور چیلر تراکمی

مبنا طیف وسیعی از چیلرهای مختلف آب‌خنک و هواخنک برند راتا را در ظرفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند.

گروه صنعتی مبنا بیش از دو دهه است که در صنعت تهویه مطبوع و بازار تأسیسات ایران فعال است و در زمینه‌ی تولید انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی فعالیت می‌کند. مبنا طیف وسیعی از چیلرهای مختلف آب‌خنک و هواخنک برند راتا را در ظرفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند. در ساخت و تولید چیلرهای تراکمی راتا، شرکت مبنا از کمپرسور چیلر تراکمی برندهای معتبر جهانی از قبیل دانفوس، بیتزر و کوپلند استفاده می‌کند. برای سفارش و خرید چیلر آب‌خنک و چیلر هواخنک راتا با واحد فروش گروه صنعتی شرکت مبنا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *